V obchodech a na internetu začínají povánoční výprodeje. Povánoční výprodeje jsou očekávanou událostí pro mnoho nakupujících. Po Vánocích se obchody a internetové e-shopy plní slevami a výhodnými nabídkami, které lákají zákazníky ke koupi zboží za výrazně nižší ceny. Tento čas je ideální pro ty, kteří chtějí pořídit dárky pro sebe nebo své blízké, aniž by utratili příliš mnoho peněz.
Kamenné obchody jsou během povánočních výprodejů plné života. Regály jsou zdobeny velkými cedulemi oznamujícími slevy, jako jsou „50 % SLEVA“, „KUP 1, DOSTANEŠ 1 ZDARMA“ nebo „VÝPRODEJ SKLADU“. Nakupující procházejí mezi regály, vybírají si zboží a radují se z výhodných nákupů. Mnoho obchodů nabízí slevy na zboží, které nebylo prodáno před Vánocemi, což znamená, že zákazníci mohou najít skvělé nabídky na oblečení, elektroniku, hračky a mnoho dalších věcí.
Internetové obchody také nezůstávají pozadu a nabízejí širokou škálu slev a akcí. Online nákupy mají tu výhodu, že si zákazníci mohou vybírat z pohodlí domova a vyhnout se davům. E-shopy lákají zákazníky velkými bannery na svých webových stránkách, které oznamují povánoční výprodeje.
Mnoho internetových obchodů nabízí exkluzivní slevy pro své registrované uživatele nebo členy věrnostních programů. Další výhodou je možnost rychlého porovnání cen mezi různými prodejci, což umožňuje zákazníkům najít nejlepší možné nabídky. Online recenze a hodnocení produktů také pomáhají při rozhodování o koupi.
Nakoupit zlevněnou elektroniku, oblečení nebo kosmetiku budou moci Češi zpravidla do konce ledna. Většina obchodníků očekává vyšší zájem o výprodeje než v loňské sezoně. Na nápor zákazníků se obchodníci připravují také v souvislosti s vracením nevhodných vánočních dárků.
Povánoční výprodeje podle společnosti Shoptet nabídne 85 procent e-shopů, loni jich bylo 80 procent. Stejným tempem stoupne i průměrná výše slevy, podle Shoptetu bude činit 45 procent.
„Letos by mohli mít obchodníci až o čtvrtinu vyšší tržby než loni. Délka výprodejů bude záviset na tom, jak rychle se obchodníkům podaří vyprodat skladové zásoby. Obecně lze ale říci, že v průběhu času se výprodeje spíše prodlužují,“ řekl ČTK Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, která poskytuje řešení pro tvorbu internetových obchodů.
Povánoční výprodeje dnes začínají například na e-shopu Alza. „Na základě silné poptávky v předvánočním období očekáváme meziroční nárůst prodejů i v povánočním období,“ řekla ČTK mluvčí Eliška Čeřovská. S ohledem na novoroční předsevzetí očekává zájem také o sportovní vybavení.
Také Globus a Tesco dnes zahajují povánoční výprodeje. „Od 6. ledna pak plánujeme druhou vlnu výprodejů,“ řekla ČTK mluvčí společnosti Tesco Iva Pavlousková. „Zároveň rozšíříme nabídku o hračky a domácí potřeby. Všechny povánoční výprodeje poběží do vyprodání zásob,“ doplnila.
S povánočními výprodeji někteří obchodníci začali dříve, e-shop Ovečkárna je nabízí od pondělí. Oproti loňsku firma podle obchodního ředitele Filipa Pekárka předpokládá dvojciferný růst tržeb.
Společnost Alpine Pro slevy na zimní sortiment zahájila 19. prosince. Vyšší poptávku oproti minulé sezoně však neočekává. „Počasí nám úplně nenahrává, ale snažíme se tomuto trendu dlouhodobě přizpůsobovat a vyjít zákazníkům vstříc s nabídkou nových kolekcí zaměřených na aktivní život,“ uvedla za firmu Barbora Vacková.
Mnoho obchodníků o Vánocích prodlužuje lhůty na vrácení zboží. Nejvíce nevhodných dárků lidé podle Huby vrátí ještě před koncem roku. Z celkových prodejů vratky tvoří jednotky procent, uvedl.
V letošním druhém čtvrtletí Česká obchodní inspekce uskutečnila 259 kontrol poskytování slev podle novely zákona, která platí od začátku minulého roku. Pochybení inspektoři zjistili asi ve 41 procentech případů. Novela obchodníkům ukládá povinnost odvozovat výši slevy od nejnižší ceny, za jakou zboží prodávali 30 dnů před zlevněním. Pokud měli produkt v nabídce méně než 30 dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Obchodníci mají také povinnost na výrobku informovat o jeho původní ceně.
Podle posledních údajů Českého statistického úřadu maloobchodní tržby v říjnu meziročně stouply 11. měsíc za sebou. Obchodníci utržili o 5,5 procenta více po zářijovém revidovaném růstu o 4,8 procenta. Daří se zejména e-shopům, od počátku roku se jim tržby zvyšují dvouciferným tempem.
REDAKCE / Zdroj: ČTK