Česká obchodní inspekce pokračovala v kontrolách e-shopů, které se stávají dominantní platformou v oblasti spotřebitelského nákupu. V 1. čtvrtletí tohoto roku provedla 254 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 196 případech, což je 77,2 %. Nejčastěji obchodníci neinformovali spotřebitele o možnostech výrobky reklamovat nebo použili vůči němu klamavé obchodní praktiky.
Česká obchodní inspekce v období od 3. ledna do 31. března 2022 provedla 254 kontrol, které byly zaměřené na internetové obchodování. Kontrolami cílenými především na internetové obchody a platformy, u kterých identifikovala možné riziko poškozování práv spotřebitelů, zjistila ve 196 případech (77,2 % všech provedených kontrol), porušení právních předpisů.
Inspektorát | Počet kontrol | Kontroly se zjištěním | Zjištění v % |
Středočeský a Hl. město Praha | 14 | 9 | 64,3% |
Jihočeský a Vysočina | 19 | 17 | 89,5% |
Plzeňský a Karlovarský | 43 | 22 | 51,2% |
Ústecký a Liberecký | 26 | 17 | 65,4% |
Královéhradecký a Pardubický | 24 | 22 | 91,7% |
Jihomoravský a Zlínský | 49 | 36 | 73,5% |
Olomoucký a Moravskoslezský | 79 | 73 | 92,4% |
Celkem | 254 | 196 | 77,2% |
Zjištěné nedostatky e-shopů
Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, byl ve sledovaném období porušen ve 398 případech. Konkrétně se jednalo:
- ve 105 případech prodávající řádně neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
- v 97 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5)
- v 72 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a)
- v 70 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů – ADR (§ 14)
- ve 21 případech prodávající porušil předpis, který upravuje postup při uplatnění a řešení reklamací, zejména prodávajícímu ukládá povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1, 3).
Zdroj: Státní správa