České dráhy (ČD) plánují během příštích šesti let modernizovat svůj vozový park ve velkém měřítku. V období od roku 2026 do roku 2031 chtějí obnovit více než 2600 vozidel, přičemž každý rok by mělo projít obnovou zhruba 400 z nich. Celkové investice dosáhnou podle odhadu 19,7 miliardy korun.
Podle místopředsedy představenstva a náměstka generálního ředitele pro servis Michala Krause se firmě podařilo v posledních letech výrazně zrychlit proces obnovy osobních vlaků. Zatímco dříve trvala průměrná obnova zhruba 60 dní, nyní se zkrátila na 39 dní. Pomohl k tomu zejména systém výměnných dílů, díky němuž jsou například moderní soupravy InterJet odstaveny z provozu jen přibližně dva týdny.
„Rezervy ale stále vidíme v dodržování termínů u obnov lokomotiv a také v kvalitě práce, kde se potýkáme s větším množstvím garančních závad,“ uvedl Kraus.
České dráhy zároveň pokračují v investicích do svého servisního zázemí. Od roku 2021 do něj vložily přibližně 2,7 miliardy korun, z čehož 600 milionů korun směřovalo do strojního vybavení. Některé provozy Skupiny ČD přitom rozšiřují své aktivity – například podnik DPOV v Nymburce společně se společností Knorr-Bremse GmbH připravuje specializovanou dílnu pro opravy brzdových systémů. Opravy a údržbu zajišťují dráhy především ve vlastních certifikovaných provozech nebo u ověřených dodavatelů.
Už pátým rokem České dráhy pořádají setkání se svými dodavateli, kteří se podílejí na výrobě, údržbě a dodávkách součástek pro drážní vozidla. Tato akce podle Krause slouží nejen k prezentaci novinek v opravárenství, ale i k výměně zkušeností mezi partnery.
Do Skupiny České dráhy kromě samotného osobního dopravce patří také nákladní dopravce ČD Cargo, Výzkumný ústav železniční, ČD Telematika zajišťující datové služby či ČD Informační systémy zaměřené na ICT řešení. Skupina zaměstnává přibližně 23 500 lidí.
Hospodářský výsledek skupiny v loňském roce dosáhl zisku 1,3 miliardy korun, zatímco o rok dříve činil 3,8 miliardy. Ziskově hospodařily všechny dceřiné společnosti s výjimkou ČD Cargo, které skončilo se ztrátou 945 milionů korun.
REDAKCE / Zdroj: ČTK / Foto: České dráhy



