Vulgarita a strach ve školách. Učitelé čelí tlaku žáků.
Chování žáků na základních školách se zhoršuje. Podle nejnovějších dat společnosti Scio čelí čím dál více učitelů na základních školách nevhodnému a vulgárnímu chování ze strany žáků. Zatímco v roce 2022 se s tímto problémem setkalo 9,7 % pedagogů, letos je to už 17 %. Výsledky vycházejí z dlouhodobého průzkumu „Mapa školy“, kterého se letos zúčastnilo asi 150 škol.
Znepokojující je i nárůst případů, kdy učitelé pociťují obavy ze svých žáků. Zatímco před čtyřmi lety uvádělo strach ze žáka 4,6 % respondentů, letos se k tomu přihlásilo téměř 10 % učitelů.
„Sledujeme vývoj dat od doby, kdy se školy znovu otevřely po pandemii. I když nejde o reprezentativní vzorek všech škol v Česku, rozsah odpovědí nám umožňuje pozorovat významné změny,“ uvedla Anna Tzurna, koordinátorka projektu.
Zhoršení atmosféry pociťují i samotní žáci. Podle průzkumu roste počet dětí, které pravidelně zažívají nadávky nebo ponižování ve třídě. Zatímco v roce 2022 to uvádělo 16,9 % dotázaných, letos už 21,7 %. Dalších 24,4 % žáků potvrdilo, že se podobné projevy objevují docela často.
S tím souvisí i klesající spokojenost učitelů s chováním žáků vůči nim – letos ji vyjádřilo jen 27,3 % respondentů, což je o téměř sedm procentních bodů méně než před dvěma lety. Mírný pokles zaznamenala i důvěra učitelů v podporu vedení školy při řešení problémových situací. Podporu letos cítilo 48 % pedagogů, zatímco v roce 2022 to bylo 52 %.
Alarmující je i zjištění, že 13 % učitelů v posledních dvou letech pocítilo strach dokonce i ze strany rodičů žáků.
K určitému zhoršení došlo i v hodnocení komunikace mezi rodiči a třídními učiteli. Zatímco v roce 2022 bylo s komunikací rozhodně spokojeno více než 23 % rodičů, letos to bylo jen 20 %. Přesto celkově zůstává více než 90 % rodičů se vztahem ke škole spíše spokojeno.
Na druhou stranu průzkum neukazuje výrazný nárůst případů fyzického násilí mezi žáky. Více než dvě pětiny dětí stále uvádějí, že se fyzické ubližování ve třídách objevuje spíše výjimečně.
Podle Petry Grabačové, metodičky prevence ze ScioŠkoly v Praze 6, by školy měly více pracovat na kvalitních vztazích nejen mezi žáky a učiteli, ale i mezi školou a rodiči. „Péče o duševní zdraví by měla být běžnou součástí každodenního života ve škole,“ dodává.
REDAKCE / Zdroj: ČTK