Nový stavební zákon, Ministryně Klára Dostálová reaguje na požadavky velkých měst v novém stavebním zákoně.

Klára Dostálová reaguje na možný odklad nového stavebního zákona.

V médiích se opět objevují úvahy o odložení platnosti v létě schváleného nového stavebního zákona. Musím tyto nápady rázně odmítnout, protože:
  • Opravdu není důvod odkládat přípravy na vznik Nejvyššího stavebního úřadu, který začne fungovat od 1.1.2022, ani posouvat účinnost nového stavebního zákona. Ostatně i opoziční návrh stavebního zákona se vznikem Nejvyššího a Specializovaného stavebního úřadu počítal a jejich potřebu nikdo nezpochybňuje.
  • Uvádět jako důvod odkladu účinnosti nového zákona zpožďování digitalizace stavebního řízení nedává smysl. Digitalizace se stihnout musí už jen z důvodu, že jsou na ni vyčleněny peníze z EU fondů a ty se musejí vyčerpat do roku 2023, takže odklad účinnosti by byl v tomto smyslu plýtvání prostředky a ohrožením čerpání evropských peněz. Zakázka na tři klíčové informační systémy už byla vypsána a zveřejněna.
  • Zpochybňování stavebního zákona, který v létě schválili poslanci, a odkládání jeho účinnosti, považujeme na neodpovědné. Nejdůležitější strategické infrastrukturní stavby v zemi blokuje v tuto chvíli tzv. systémová podjatost a země trpí krizí dostupného bydlení. A to se bez nového stavebního zákona vyřešit prostě nedá.
  • Navíc každá strana měla v programu, že chce zrychlit povolování dálnic a povolování bytů, které dnes v průměru trvá 13, resp. více než 5 let.
  • Je třeba upozornit, že nový stavební zákon je velmi provázaná norma, která nebude fungovat, pokud z ní budou vytrhovány a měněny jednotlivé části. Pokud chtějí nové koalice měnit institucionální podobu stavební správy a ponechat stavební úřady v první instanci v přenesené působnosti, nebude možná zastupitelnost úředníků a nebude tak možné dodržovat lhůty. To znamená, že drobné stavebníky, veřejné investory, ale i bytovou výstavbu hází politici přes palubu.
  • Věřím, že takto zásadní krok by strany konzultovaly s podnikatelskými svazy a zástupci státních investorů typu Ředitelství silnic a dálnic – ŘSD nebo Správa železnic, pro něž je nový stavební zákon zásadní.
  • Pokud se bude prodlužovat stávající stav, tak to nemůže být dobrá zpráva pro nikoho.

A dodává – Měl by zvítězit zdravý rozum.

Zdroj: MMR

,
 Upozornění
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Vložená zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře