Jihočeský kraj / Český Krumlov – Co se děje na českokrumlovské politické scéně? Informace které vycházející z uplynulých dnů a týdnů jsou alarmující, možná za hranou zákona. Jak probíhá diskreditační kampaň?
Události, kterými se v uplynulých letních dnech zabývalo veřejné prostředí v Českém Krumlově, jsou typickým příkladem, jak probíhá politická diskreditační kampaň na objednávku. V podstatě jde o to, že se musí vyhrabat jakákoli špína a „kompro“ sloužící k dehonestaci konkrétních osob, aby se stáhly z veřejného života a uvolnily své politické funkce. Tímto způsobem má dojít ke zvrácení výsledku voleb a návratu „kmotříků“ do svých pozic.
Současné vedení Českého Krumlova vzešlo z legitimních voleb. Občané tím dali jasně najevo, že si staré pořádky ve svém městě nepřejí, a to je pro určitou skupinu lidí v jejím vidění světa něco nepřijatelného.
Přitom, když se podíváme na profily jednotlivých radních, včetně starosty a místostarostů, zjistíme, že každý z nich má za sebou profesní ekonomickou činnost a někteří velmi bohaté zkušenosti s podnikáním. To v předešlém vedení Českého Krumlova mohl říct málokdo.
Proč se tedy skupinka aktivistů nyní bouří a „novináři“ naskakují na informace, které zveřejnilo pár jedinců na Facebooku? Dokonce i takových, u kterých se prokázalo, že využívají falešné profily?
Odpověď může být jednodušší, než se zdá: Zadání udržet téměř dvacetiletou vládu ve svých rukou a opět převzít moc nad Českým Krumlovem potom, co bude současná koalice reputačně zničená. Pojďme se blíže zaměřit na detaily, proč k tomu došlo.
Uplynul necelý rok od voleb, ve kterých vyhrála skupina lidí, která chtěla a nadále chce změnu. V konečném výsledku se jedná o 65% občanů města. Co to vlastně znamená? Český Krumlov je turistickým městem, a to má samozřejmě i své problémy. Dva miliony turistů proti dvanácti tisícům místních, kteří jsou přesvědčeni, že na ně bývalé vedení města kašlalo. Desítky let budovaná provozní slepota a nechuť něco dělat vedla k tomu, že voliči naházeli do volebních uren někoho jiného, než bylo žádoucí. A zde nastal problém.
V tomto případě je důležité si uvědomit, kdo léta před posledními volbami tahal v Krumlově za politické nitky. V podstatě to byli dva lidé: Jeden byl ekonomicky zdatný místostarosta Josef Hermann (KDU-ČSL), druhý pak jeho bývalý šéf z Českokrumlovského rozvojového fondu a skvělý stratég Miroslav Reitinger, mnohými nazývaný jako „Král Miroslav“. (Reitinger nikdy neprošel sítem voleb). Ostatní ve vedení města, dá se říct, hráli druhé housle a jen vhodně sekundovali. Pochopitelně, pokud někomu vezmete „hračku“, bude se všemožně bránit a tito lidé to dělají vskutku účinně.
K této skupině lidí musíme přidat ještě jednu osobu. Podobně, ale ještě sofistikovaněji, dělá kampaň proti novému vedení města Vojtěch Němec. Sám „hvězda“ internetových kanálů a fór, kde například přijímá podpůrné dary od svých fanoušků na speciální bankovní účet, nebo prodává hrnečky se svými fotografiemi. Prý byl kdysi dobrý zdravotnický záchranář a čert ví, proč se od této bohulibé profese odchýlil k politickým intrikám, které však mají jednoho společné, všude, kde působil: Buď úplné vítězství a sláva, nebo absolutní potopa. Před lety psal jmenovaný podobný scénář v nedalekém Dolním Třeboníně, kde příliš neuspěl, nyní se o to snažil v Českém Krumlově.
Destrukci tři čtvrtě roku budované koalice, která správu města převzala a vede jí manažerským způsobem, díky zkušenostem v nejrůznějších oborech, které do sebe celkově zapadají, začal Němec potom, co mu nevyšlo obsazení funkce jednatele jedné z městských společností jeho kolegou Václavem Velkem a záhy vyšla najevo jeho černá stavba domu, kterou vedení radnice odmítlo přikrýt.
Tato dvojice poté, co se jí nepodařilo ukojit své ambice tak zahájila velkou protiofenzívu v podobě odstoupení: Němec odešel z pozice jednatele Českokrumlovského rozvojového fondu, kde původně očekával post hlavního manažera a převzetí funkce od „Krále Miroslava“. Velek nedostal možnost jednatelství ve společnosti Lesy města. Jejich zastupitel Jiří Kopal, který se k mandátu zastupitele dostal až po odstoupení Němce a následně Velka (všichni kandidovali za stejnou stranu), dostal zadání vystoupit z koalice a následně komentovat a vyostřit antikampaň proti novému vedení. A to až okatým pojetím odmítání všeho, pod co se tito zastupitelé od začátku svého fungování v koalici podepisovali.
Připomeňme, že za rozpoutáním několika po sobě jdoucích kauz stály podvodné profily na Facebooku, vedoucí nejen k Vojtěchu Němcovi, ale ještě mnohem výš…. Zejména pak v místní facebookové diskusní skupině nazvané Krumlech, kterou pravděpodobně v roli „užitečných idiotů“, využila hrstka místních a většinou neúspěšných kandidátů do zastupitelstva města k šíření polopravd a útokům na současné vedení.
Co je potřeba k úspěšné diskreditační mediální kampani? Facebook a nějaká diskusní skupina občanů? Nikoliv, potřebujete takový sdělovací prostředek, který má tradiční charakter, v dnešní době za něj přitom můžeme považovat i internetový portál. V našem příběhu si strůjci kampaně vybrali tisk i internet, v zákulisí, ale tahá za nitky i místní televizní magnát.
Když se diskreditační témata kolem současného vedení města začala objevovat, hlavní roli, jak jsme již psali, hrála facebooková skupina Krumlech. Přitom jsme v redakci napočítali maximálně jen osm až deset jmen, která v diskusi přilévají olej do ohně, mezi nimi dva současní opoziční zastupitelé. Když pak kupodivu převzala téma redakce portálu PrahaIN, která v podtitulu nese heslo „horké zprávy z metropole“, bylo očividné, že minimálně redaktoři tohoto portálu poněkud odbočili směrem k jižnímu cípu naší republiky.
Na každou otázku však existuje odpověď a zde jí také máme. Redaktor Bob Asher je dlouholetým kamarádem právě onoho televizního magnáta, milionovými exekucemi zatíženého Josefa Pecla. A proč se zrovna Pecl skrytě zapojuje do kampaně, proti novému vedení, když jeho televize JČ1 má zakázky od krumlovské radnice? Stačí si porovnat čísla.
Před nástupem nového vedení města měl jako exklusivní dodavatel mediálního servisu každoročně 750 tisíc ročně jistých, nyní je to jen zhruba třetina, protože právě nové vedení města rozhodlo, že původní rozpočet rozdělí mezi další mediální subjekty a televize. Peclovi pochopitelně toto nevyhovuje, a proto potichu začal tahat za nitky, což vyhovuje všem dalším odpůrcům současného vedení města.
Aby byla mediální kampaň úspěšná, nestačí k tomu pouze ale jeden pražský portál, který bude pracovat na zadání z Českého Krumlova. Za své si totiž téma zničení krumlovské radnice vzala na starost nová šéfredaktorka Českokrumlovského deníku (velkého vydavatelství Vltava Labe Media) Zuzana Gabajová. Vesměs mikroregionální zpravodajství o opravách města, zatoulaných zvířátkách či teplotě vody ve Vltavě, doplnila o vlastní „investigativní“ vložku, ve které však zcela selhala. Svou aktivitu přehnala a text, který měl po svém rozkrývat špínu současné radnice, si všimli její nadřízení editoři a článek potichu a bez jakékoliv omluvy zmizel. Toho si však v diskusních skupinách na Facebooku všiml už málokdo.
Prohrát volby není pro nikoho dobrou vizitkou. Lidská ješitnost je nebezpečná a zakrývání netransparentních jednání let minulých za každou cenu pak motivací pro ty, kteří ztratili nad vedením města kontrolu. Obávají se, že se leccos může provalit. Právě proto musí aktivovat své příznivce tzv. „krumlovské kavárny“ a lidi z ulice. Ti to přece myslí dobře a jedině oni mají ten správný pohled na věc, protože dostanou hodně lajků na Facebooku. Spoléhajíc na to, že velká část voličů, by na diskreditační kampaň mohla slyšet a hledají nová „kompra“.
Jako potvrzení výše uvedeného má naše redakce k dispozici písemné materiály v nichž se mimo jiné píše: „Zpozorněla jsem ve chvíli, kdy se skutečnosti, které mi v předstihu pan Kopal sděloval, a které jsem považovala za vtip, realizovaly. Aniž bych pana Kopala sama kontaktovala, začal mi myslím v červnu 2023 psát, že místostarosta Uhlíř není Ing, že mu o tom přišel anonym. Dále mi v předstihu přišel údaj, že Berka má kdesi v rejstříku uvedeno MUDr., že mu chodí svodky z Brna o společnosti Klenoty, že vyjde článek v tom a tom médiu apod. Údaje a dokumenty (screeny), které mi pan Kopal v předstihu zasílal se pak rovněž shodovaly s tím, co bylo následně publikováno na sociálních sítích, například z profilu s názvem Jan Bělíček. V době od léta 2022 do cca července 2023 jsem počítala, že pan Kopal z vlastní iniciativy zahájil konverzaci se mnou cca 30tkrát až 40tkrát“.
Autor: Redakce