Začala stavba dalších dvou úseků D35 včetně tunelu Homole

Pardubický kraj – Začala stavba dalších dvou úseků D35 včetně tunelu Homole.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo dne 6. května 2024 stavbu sedm kilometrů dlouhého úseku dálnice D35 Ostrov – Vysoké Mýto v Pardubickém kraji. Součástí úseku je stavba tunelu Homole dlouhého 800 metrů. Práce na obou stavbách za 3,2 miliardy Kč bez DPH potrvají do roku 2026. Až bude dálnice D35 hotová, měla by se spolu s dálnicí D11 stát alternativní trasou k přetížené dálnici D1.

„Dálnice D35 je prioritou naší vlády. Je stavbou národního i evropského významu, která uleví přetížené D1 i místním silnicím. Do konce letošního roku se z ní stane největší dálniční staveniště ve střední Evropě, protože pracovat se bude zároveň na 64 kilometrech tohoto klíčového dopravního tahu. Letos začneme v České republice stavět 170 kilometrů nových dálnic a silnic a na nejvyšší příčce stojí právě dálnice D35,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Trasa úseku Ostrov – Vysoké Mýto navazuje na předchozí úsek D35 Časy–Ostrov, po němž se jezdí od prosince 2022. Součástí bude šest mostů a čtyři ptačí zábrany. Napojení Vysokého Mýta je navržené jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, který ŘSD buduje od konce loňského roku.

Tunel Homole, na jehož výstavbu probíhalo samostatné výběrové řízení na zhotovitele stavby, se bude částečně hloubit, částečně razit. Pro ražbu použije zhotovitel takzvanou Novou rakouskou tunelovací metodu, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu. ŘSD už takto stavělo tunel Panenská (se 2,1 kilometru nejdelší silniční tunel v ČR), Lochkovský tunel na Pražském okruhu i tunel Valík na D5. „Nerazí se celý profil tunelové trouby razícím zařízením v kuse, ale po částech. Díky tomu tak lze postupovat jednak rychleji, jednak využít horninu a její tlak jako nosný prvek zpevňující celou stavbu,“ popsal generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Příprava D35 za poslední roky výrazně zrychlila. Nyní vše směřuje k tomu, že bude hotová do šesti let, kdy propojí východní Čechy s Olomoucí. „Výstavbu této dálnice považuji za jeden z nejdůležitějších úkolů pro ŘSD. Intenzita dopravy ve východních Čechách je opravdu vysoká, města jsou přetížená tranzitní dopravou. Tím, že dálnice zatím není dokončená, trpí hlavně lidé v městech a obcích u silnice I/35. Díky dálnici se výrazně sníží dopravní zátěž v městech a obcích,“ uvedl Radek Mátl.

Stavba je navržena ke spolufinancování v rámci Programu Doprava 2021-2027 (OPD3) z Fondu soudržnosti.

D35 Ostrov – Vysoké Mýto

Hlavní trasa:
délka: 6205 m
počet stavebních objektů: 104
zhotovitel: společnost D35 – Ostrov – Vysoké Mýto – EUROVIA + M-SILNICE
cena stavby dle smlouvy: 1 424 461 378 Kč bez DPH
zahájení realizace: 5/2024
zprovoznění: 8/2026

D35 Ostrov – Vysoké Mýto, tunel Homole

Hlavní trasa:
délka: 795 m
délka tubusů: levý 525 m, pravý 569 m
počet stavebních objektů: 33
zhotovitel: EUROVIA CZ a.s.; TuCon, a.s. a EUROVIA SK, a.s.
cena stavby dle smlouvy: 1 754 427 143 Kč bez DPH
zahájení realizace: 5/2024
zprovoznění: 12/2026

Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 263,2 kilometru nových staveb. Jedná se o 205,4 km dálnic a 57,8 km silnic I. třídy. 

Ve výběrovém řízení se nachází dalších 129 km dálnic a silnic I. třídy.

Zdroj a foto: Ministerstvo dopravy

, , ,
 Upozornění
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Vložená zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře