K 1. červenci 2023 uzavřela Finanční správa na základě analýzy vytíženosti celkem 77 územních pracovišť. Jejich agendu v plném rozsahu převezmou zpravidla nejbližší finanční úřady v daném regionu. Pro komunikaci s finančním úřadem bude tedy nutné používat nové telefonické kontakty, e-maily a datové schránky. Všechny potřebné údaje občané naleznou na internetových stránkách finanční správy.
Kontakty na nová pracoviště budou přehledně umístěny pod záložkami původních územních pracovišť, a to včetně adresy a dalších kontaktních údajů na váš nový finanční úřad. „Dotčeným občanům jsme připraveni zajistit maximální komfort komunikace s jejich nástupnickým finančním úřadem. To znamená, že elektronická podatelna i pošta budou automaticky přesměrovány a provoz datových schránek uzavřených pracovišť bude ukončen,“ řekla generální ředitelka finanční správy Simona Hornochová.
Zrušena budou zejména pracoviště, jejichž služby byly ze strany veřejnosti méně využívány nebo v praxi zajišťovaly zpravidla omezený rozsah služeb, například plnily především službu podatelny. V současné době již 56 ze 77 uzavřených pracovišť funguje v omezeném režimu tzv. „2+2“, tedy dva dny v týdnu se dvěma zaměstnanci dojíždějícími na místo ze svých stálých pracovišť. „Reorganizací regionální struktury finanční správy dokážeme využít odborné zaměstnance ze zrušených pracovišť na posílení činností vedoucích k efektivnějšímu výběru daní a ke zkvalitnění služeb pro veřejnost i k dalšímu rozvoji elektronické komunikace s veřejností,“ řekla Simona Hornochová. Uzavření pracovišť přinese také dodatečné úspory státu v příštích třech letech ve výši cca 150 mil. Kč.
Jak zajistíme potřebné služby pro občany?
Finanční správa pro občany z měst a obcí, ve kterých se nacházela zrušená územní pracoviště, zajistí stávající kvalitu a rozsah poskytovaných služeb především častějšími výjezdy pracovníků z nástupnických finančních úřadů. Na dobu tzv. daňových kampaní v lednu a březnu budou také zřízeny nové či posíleny stávající kontaktní telefonních linky. Odborné konzultační služby tak budou v úředních dnech zajištěny telefonicky, přičemž čísla linek nástupnických úřadů budou občanům k dispozici na internetových stránkách finanční správy i na obecních úřadech dotčených obcí. V případě zájmu poskytneme obecním úřadům také tištěné formuláře daňových přiznání k využití pro podání v papírové podobě.
„Vedle možnosti telefonických konzultací je pro nás zcela zásadní, aby občané z dotčených obcí nepřišli o pro mnohé stále velmi důležitý osobní kontakt s pracovníkem finančního úřadu. Z minulých let přitom víme, že potřeba osobního kontaktu se stupňuje v období podávání daňových přiznání především k dani z nemovitých věcí a k dani z příjmů fyzických osob. Proto posílíme zejména v lednu a v březnu výjezdy našich regionálních pracovníků do obcí, kde pomůžeme s vyplněním a podáním daňových přiznání rovnou na místě,“ vysvětlila Simona Hornochová.
V současnosti mají finanční úřady celkem 201 územních pracovišť, z nichž je 98 tzv. řídicích. Ta řídí ostatních 103 územních pracovišť. V letech 2016 a 2020 bylo ze 103 řízených územních pracovišť celkem 56 převedeno do tzv. optimalizovaného režimu „2+2“, který zajišťuje přítomnost dvou pracovníků finančních úřadů ve dvou úředních dnech. Díky výše popsanému zeštíhlení se počet územních pracovišť sníží na 124, počet řídicích pracovišť zůstane zachován a tzv. optimalizovaný režim bude zcela zrušen. Odborné schopnosti zaměstnanců rušených pracovišť budou efektivněji využity v jiných činnostech a agendách finančních úřadů.
Seznam zrušených územních pracovišť finančního úřadu
Jihočeský kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Kaplici | ÚzP v Českém Krumlově |
ÚzP v Trhových Svinech | ÚzP v Českých Budějovicích |
ÚzP v Týně nad Vltavou | ÚzP v Českých Budějovicích |
ÚzP v Třeboni | ÚzP v Jindřichově Hradci |
ÚzP v Dačicích | ÚzP v Jindřichově Hradci |
ÚzP v Milevsku | ÚzP v Písku |
ÚzP ve Vimperku | ÚzP v Prachaticích |
ÚzP v Blatné | ÚzP v Strakonicích |
ÚzP ve Vodňanech | ÚzP v Strakonicích |
ÚzP v Soběslavi | ÚzP v Táboře |
Jihomoravský kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Ivančicích | ÚzP Brno – venkov |
ÚzP v Tišnově | ÚzP Brno IV |
ÚzP v Mikulově | ÚzP v Břeclavi |
ÚzP ve Slavkově u Brna | ÚzP ve Vyškově |
ÚzP v Bučovicích | ÚzP ve Vyškově |
ÚzP v Moravském Krumlově | ÚzP ve Znojmě |
Karlovarský kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Mariánských Lázních | ÚzP v Chebu |
ÚzP v Aši | ÚzP v Chebu |
ÚzP v Ostrově | ÚzP v Karlových Varech |
ÚzP v Kraslicích | ÚzP v Sokolově |
Královehradecký kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Novém Bydžově | ÚzP v Hradci Králové |
ÚzP v Hořicích | ÚzP v Jičíně |
ÚzP v Nové Pace | ÚzP v Jičíně |
ÚzP v Jaroměři | ÚzP v Náchodě |
ÚzP v Broumově | ÚzP v Náchodě |
ÚzP v Kostelci nad Orlicí | ÚzP v Rychnově nad Kněžnou |
ÚzP v Dobrušce | ÚzP v Rychnově nad Kněžnou |
ÚzP ve Vrchlabí | ÚzP v Trutnově |
ÚzP ve Dvoře Králové nad Labem | ÚzP v Trutnově |
Liberecký kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Novém Boru | ÚzP v České Lípě |
ÚzP v Tanvaldě | ÚzP v Jablonci nad Nisou |
ÚzP v Železném Brodě | ÚzP v Jablonci nad Nisou |
ÚzP v Jilemnici | ÚzP v Semilech |
ÚzP ve Frýdlantě | ÚzP v Liberci |
Moravskoslezský kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Orlové | ÚzP v Karviné |
ÚzP v Bohumíně | ÚzP v Karviné |
ÚzP v Českém Těšíně | ÚzP v Karviné |
ÚzP ve Fulneku | ÚzP v Novém Jičíně |
ÚzP v Hlučíně | ÚzP v Opavě |
ÚzP ve Frýdlantě nad Ostravicí | ÚzP ve Frýdku-Místku |
Olomoucký kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Litovli | Úzp ve Šternberku |
ÚzP v Konici | ÚzP v Prostějově |
Pardubický kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Hlinsku | ÚzP v Chrudimi |
ÚzP v Přelouči | ÚzP v Pardubicích |
ÚzP v Holicích | ÚzP v Pardubicích |
ÚzP v Litomyšli | ÚzP ve Svitavách |
ÚzP v Moravské Třebové | ÚzP ve Svitavách |
Plzeňský kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Přešticích | ÚzP Plzeň – jih |
ÚzP v Blovicích | ÚzP Plzeň – jih |
ÚzP v Nepomuku | ÚzP Plzeň – jih |
ÚzP v Kralovicích | ÚzP Plzeň – sever |
ÚzP v Horšovském Týně | ÚzP v Domažlicích |
ÚzP v Sušici | ÚzP v Klatovech |
ÚzP v Horažďovicích | ÚzP v Klatovech |
ÚzP v Stříbře | ÚzP v Tachově |
Středočeský kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP ve Voticích | ÚzP V Benešově |
ÚzP v Českem Brodě | ÚzP v Kolíně |
ÚzP v Mnichově Hradišti | ÚzP v Mladé Boleslavi |
ÚzP v Neratovicích | ÚzP v Mělníce |
ÚzP v Sedlčanech | ÚzP v Příbrami |
ÚzP v Dobříši | ÚzP v Příbrami |
Ústecký kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Libochovicích | ÚzP v Litoměřicích |
ÚzP v Podbořanech | ÚzP v Lounech |
ÚzP v Litvínově | ÚzP v Mostě |
ÚzP v Bílině | ÚzP v Teplicích |
Kraj Vysočina
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Chotěboři | ÚzP v Havlíčkově Brodě |
ÚzP v Ledči nad Sázavou | ÚzP v Havlíčkově Brodě |
ÚzP v Telči | ÚzP v Jihlavě |
ÚzP v Humpolci | ÚzP v Pelhřimově |
ÚzP v Pacově | ÚzP v Pelhřimově |
ÚzP v Moravských Budějovicích | ÚzP v Třebíči |
ÚzP v Náměšti nad Oslavou | ÚzP v Třebíči |
ÚzP v Bystřici nad Pernštejnem | ÚzP ve Žďáru nad Sázavou |
Zlínský kraj
Zrušené územní pracoviště finančního úřadu | Územní pracoviště přebírající spis a agendu |
ÚzP v Holešově | ÚzP v Kroměříži |
ÚzP v Bystřici pod Hostýnem | ÚzP v Kroměříži |
ÚzP ve Valašských Kloboukách | ÚzP ve Vsetíně |
ÚzP v Luhačovicích | ÚzP ve Zlíně |
Zdroj: Státní správa, foto ilustrační