Na české železnici začnou jezdit první bateriové vlaky

Na české železnici začnou jezdit první bateriové vlaky.

Železniční doprava patří mezi klíčové pilíře veřejné dopravy, a to jak z hlediska přepravy osob, tak i nákladů. V posledních letech se stále více dostávají do popředí otázky týkající se udržitelnosti a ekologičnosti dopravy. V této souvislosti se bateriové vlaky stávají čím dál tím atraktivnější alternativou k tradičním dieselovým a elektrickým vlakům.

V pravidelném provozu na české železnici dnes začnou jezdit první bateriové vlaky. Vyvinula a vyrobila je plzeňská Škoda Group.

Vlaky budou jezdit na trati z Veřovic na Novojičínsku přes Štramberk, Kopřivnici, Příbor a Studénku do Ostravy. Mluvčí Škody Group Jan Švehla uvedl, že vlaky vycházejí z elektrických jednotek RegioPanter, ale mohou jezdit i na neelektrifikovaných tratích. Dojezd vlaku na baterie je 80 kilometrů.

Lidé z Novojičínska díky tomu získají celodenní přímé vlakové spojení s krajským městem. Dosud na lince S8 při cestě do Ostravy museli většinou přestupovat ve Studénce. V létě budou navíc vybrané spoje této linky zajíždět i k letišti v Mošnově.

Vlak je dlouhý téměř 53 metrů. Je v něm 140 míst k sezení, celkem se do něj vejde 323 cestujících. Vlak je bezbariérový, je v něm wi-fi, klimatizace, kamerový systém či odbavovací systém, v němž lze platit kreditní kartou. Vlak se může dobíjet za jízdy pod elektrickou trolejí nebo když pod ní stojí ve stanici, ale také třeba připojením vysokonapěťového kabelu v koncové stanici.

České dráhy už podle náměstka jejich generálního ředitele Jiřího Ješety objednaly od Škody dalších 15 vozů, které budou k dispozici na konci roku 2026. „To jsou ale úplně nové bateriové vlaky, které se začínají vyrábět, vyvíjet a schvalovat. Kdežto první čtyři jednotky jsou vlastně standardní RegioPantery dovybavené bateriemi,“ řekl už dříve Ješeta. Také tyto vlaky mají rovněž jezdit v Moravskoslezském kraji.

Co jsou bateriové vlaky?

Bateriové vlaky jsou železniční vozidla, která využívají elektrickou energii uloženou v bateriích k pohonu svých motorů. Na rozdíl od tradičních elektrických vlaků nejsou závislé na trvalém připojení k trolejovému vedení, což jim umožňuje provoz na neelektrifikovaných tratích. Díky tomu mohou být nasazeny tam, kde by bylo neekonomické nebo technicky náročné instalovat elektrické vedení.

Výhody bateriových vlaků
  1. Ekologičnost: Bateriové vlaky produkují nulové přímé emise, což přispívá k redukci znečištění ovzduší a snižování uhlíkové stopy dopravy. Při použití obnovitelných zdrojů energie pro nabíjení baterií se jejich ekologický přínos ještě zvyšuje.
  2. Flexibilita: Díky možnosti provozu na neelektrifikovaných tratích nabízejí bateriové vlaky větší provozní flexibilitu. Mohou být nasazeny na různých typech tratí a přizpůsobit se specifickým potřebám jednotlivých regionů.
  3. Nižší náklady na infrastrukturu: Provoz bateriových vlaků nevyžaduje rozsáhlou elektrifikaci tratí, což snižuje investiční náklady na infrastrukturu. To je výhodné zejména v odlehlých nebo méně hustě osídlených oblastech.
  4. Snížení hluku: Bateriové vlaky jsou tišší než dieselové, což snižuje hlukovou zátěž pro obyvatele žijící v blízkosti železničních tratí.
Výzvy a omezení

Navzdory mnoha výhodám čelí bateriové vlaky i několika výzvám a omezením. Patří sem například:

  1. Kapacita baterií: Současná kapacita baterií omezuje dojezd bateriových vlaků. Vývoj nových a efektivnějších baterií je proto klíčový pro jejich širší nasazení.
  2. Doba nabíjení: Rychlost nabíjení je dalším kritickým faktorem. Dlouhá doba nabíjení může omezovat efektivitu a provozuschopnost vlaků.
  3. Životnost baterií: Baterie mají omezenou životnost a jejich výměna může být nákladná. Je důležité vyvinout baterie s delší životností a efektivními možnostmi recyklace.
Příklady z praxe

Bateriové vlaky již byly úspěšně nasazeny v několika zemích. Například v Německu jezdí bateriové vlaky od společnosti Alstom, známé jako Coradia iLint, které využívají vodíkových palivových článků v kombinaci s bateriemi. V Japonsku jsou bateriové vlaky JR East v provozu na neelektrifikovaných tratích a ukazují potenciál této technologie v praxi.

Budoucnost bateriových vlaků

S pokračujícím technologickým pokrokem a rostoucím tlakem na ekologickou udržitelnost je pravděpodobné, že se bateriové vlaky stanou běžnější součástí železniční dopravy. Investice do výzkumu a vývoje nových bateriových technologií, stejně jako podpora ze strany vlád a mezinárodních organizací, budou klíčové pro jejich rozšíření.

Bateriové vlaky představují inovativní a ekologickou alternativu k tradičním formám železniční dopravy. Přestože čelí určitým výzvám, jejich výhody v oblasti ekologičnosti, flexibility a nákladové efektivity naznačují, že mají potenciál stát se významnou součástí budoucnosti železniční dopravy. Pokračující investice a technologický pokrok budou hrát zásadní roli v jejich dalším rozvoji a implementaci.

Novinky v dálkové a regionální dopravě v jízdním řádu 2025 – ZDE

REDAKCE (Zdroj: ČTK / foto: České dráhy)

, ,
 Upozornění
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Nejnovější
Nejstarší Populární
Vložená zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře