Expres v Pardubicích projel návěstidlo na červenou.
Pardubický kraj – Osobní expres minul ve středu večer v Pardubicích návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak, vyplývá ze zjištění Drážní inspekce. Při následném střetu zemřeli čtyři lidé a 27 utrpělo zranění. Zda šlo o technickou závadu, lidskou chybu, případně kombinaci obou faktorů, inspekce vyšetřuje, uvedla na webu.
Závěry vyšetřování tragické nehody není podle mluvčího inspekce Martina Drápala možné předjímat. “Drážní inspekce se totiž rovněž zabývá okolnostmi dané mimořádné události a přispívajícími faktory, proto si její šetření vyžádá několik měsíců,” uvedl. Dodal, že závěrečná zpráva zveřejněna na webu úřadu.
Osobní expres dopravce RegioJet jedoucí z Prahy do krajinského Čopu se s protijedoucím nákladním vlakem srazil ve středu ve 22:49 v nedávno otevřené železniční stanici Pardubice centrum. Oba vlaky v důsledku srážky vykolejily. Rychlíkem podle krajských hasičů cestovalo zhruba 380 lidí.
Nejhorší zranění a oběti na životech byly mezi cestujícími v prvním vagonu rychlíku, který se v noci na dnešek čelně střetl v Pardubicích s nákladním vlakem. Vagon je zhruba z jedné třetiny zcela zničen, jednoho zraněného hasiči vyprošťovali více než hodinu. Šlo o spací vagon, lidé před nárazem spali a nic netušili.
“Na místě mimořádné události šetří příčiny a okolnosti jejího vzniku osm inspektorů Drážní inspekce, která zahájila vlastní šetření této mimořádné události,” uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Celkové škody inspekce odhadla na více než 110 milionů korun.
Případem se zabývá také policie. Nehodu vyšetřuje pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti, řekla ČTK mluvčí krajské policie Markéta Janovská.
Správa železnic pokračuje s odstraňováním následků nehody a připravuje se odklizení poškozených vozů, uvedlo ministerstvo dopravy. Na místo byl povolán nehodový vlak. “Odklízecí práce budou probíhat tak, aby co nejméně ovlivnily provoz na trati,” uvedl resort.
Zabezpečovač ETCS v pardubickém železničním uzlu je, aktivní ale bude od podzimu
Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaku na červenou nebo regulovat jeho rychlost, je v pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, řekla ČTK mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Na konci letošního května skončila rekonstrukce pardubického železničního uzlu za téměř sedm miliard korun bez DPH. Práce zahrnovaly opravy nástupišť a vybudování pátého nástupiště.
Uzel má i nové zabezpečovací zařízení ETCS, které ale dosud není aktivované. V provozu bude po dokončení všech úprav letos na podzim, řekla mluvčí SŽ.
V situaci, kdy vlak projede návěst Stůj!, je systém ETCS schopen vlak automaticky zastavit. Dokáže také regulovat rychlost vlaků.
Zavádění zabezpečovacího systému ETCS požaduje Evropská unie. Smyslem je sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých státech unie.
Provoz vlaků řízený výhradně technologií ETCS testují železničáři v Česku na jednokolejné trati z Olomouce do Uničova. Zpočátku jeho fungování provázely problémy. V nejhorší dny se na trati zastavilo až osm vlaků denně. Následně pracovní skupina svolaná Drážním úřadem prováděla úpravy na vozidlech a přenosové síti a upravovala pozici antén na některých vlacích. Díky tomu ubylo výpadků v komunikaci mezi traťovou a palubní částí systému. Od konce listopadu pak SŽ zaznamenala už jen jednotky případů týdně.
Systém ETCS prošel v polovině ledna také testem v simulovaném provozu na trati Staré Město u Uherského Hradiště – Břeclav. Díky předchozímu testování na takzvané Uničovce se na trati podle dřívějšího vyjádření Drážního úřadu podařilo snížit počáteční chybovost systému.
Zdroj: ČTK