Koronakrize zasáhla celý svět. Jak už je nyní patrné, nepůjde o krátkodobý problém. Současná situace má samozřejmě dopad i na ekonomiku, přičemž některá odvětví byla postižena více než jiná.
Dopad koronakrize na ekonomiku
Koronavirus SARS-CoV-2 a onemocnění COVID-19 ochromily v podstatě celý svět. Nejenže se jedná o nebezpečí pro zdraví i životy některých jedinců, ale zároveň mají nepříznivý vliv na globální ekonomickou situaci. Ačkoli se po jarních měsících mohlo zdát, že jde pouze o krátkodobý problém, z něhož se ekonomika rychle vzpamatuje, nyní už je zřejmé, že to tak jednoduché nebude. Současná koronakrize dopadla na většinu ekonomických sektorů, nicméně některé jsou postiženy více než jiné. Právě na ty se přitom zaměříme na následujících řádcích.
Mezinárodní cestovní ruch a ubytování
Dlouhodobě platí, že je mezinárodní cestovní ruch podstatným ekonomickým sektorem světa. Uzavírání hranic ovšem musí mít dopad právě v tomto odvětví. Ačkoli se v průběhu letních měsíců hranice otevřely, mnozí dopravci zlevnili a lidé mohli využít např. slevové kupóny takže cestování do zahraničí nebylo ochromeno úplně, stejně byl cestovní ruch díky strachu z nákazy výrazně utlumen. Tento sektor přitom v průběhu předešlých 10 let permanentně rostl a v celosvětovém měřítku podporuje 10 % všech pracovních míst.
V současné době se zdá, že v roce 2020 se počet zahraničních turistů sníží o 58 až 78 %, což může mít opravdu výrazný dopad na celý tento ekonomický sektor, a to především v zemích, jejichž ekonomika na turismus nejvíce závisí. Odhaduje se, že v důsledku současné situace může zaniknout mnoho menších firem a globálně je ohroženo až 100 milionů pracovních míst. Oblast cestování se přitom netýká jen samotných dopravců, ale také ubytovacích zařízení, stejně jako restaurací, jež se soustředí na zahraniční klientelu. Ty mohly mít problém i v létě, kdy byly otevřené.
Automobilový průmysl
Automobilový průmysl je nejdůležitějším odvětvím českého průmyslu, neboť představuje cca desetinu hrubého domácího produktu ČR. Opět se přitom ukazuje, že problémem nebyly pouze jarní měsíce. Podle dostupných dat totiž i během léta poklesla meziroční výroba motorových vozidel (vyjma motocyklů) a návěsů cca o 52 %. Automobilový průmysl tak společně s cestovním ruchem patří k nejpostiženějším sektorům české a s největší pravděpodobností i evropské ekonomiky.
Automobilový průmysl sužuje hned několik potíží. Lidé samozřejmě v době krize utrácejí spíše za nutné věci a nákup nového vozu si odpustí. Ačkoli se tedy např. blíží marketingová akce Black Friday, během níž nakupující utratí enormní množství peněz, motorových vozidel se zřejmě nijak výrazně týkat nebude. Na automobilový průmysl navíc negativně působí i tlak Evropské unie na snížení emisí CO2. Aktuálně to tedy podle některých předpokladů vypadá, že v příštím roce může jen v Evropě přijít o práci v automobilkách a u jejich dodavatelů minimálně 100 000 lidí!
Dopad koronakrize na další odvětví
Koronakrize nemá největší dopad pouze na cestovní ruch a automobilový průmysl, ale také na další odvětví. Výrazně bylo postiženo např. stavebnictví (výroba stavebních a montážních materiálů), logistika, stejně jako oblast spotřebního zboží a maloobchodu (bez potravin). Postiženy ale samozřejmě byly i další sektory. Na druhou stranu některým oblastem se daří více než před vypuknutím tohoto globálního problému. Nárůst tak zaznamenal rozvoj jídla, stejně jako prodej drogerie, lékárenských produktů i sportovního vybavení, které je možné využít doma.
Zdroj: statnisprava.cz