Česká železnice přechází na systém ETCS

Česká železnice přechází na systém ETCS.

Na české železniční síti přibývá vlaků, které jezdí pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS. Od začátku srpna jej využívají dopravci, kteří splňují požadované podmínky, a to na tratích, kde bude zaveden výhradní provoz ETCS od ledna příštího roku. Prezentace jednotlivých funkcí systému se uskutečnila na zkušebním železničním okruhu ve Velimi.

Od 1. srpna mají dopravci povinnost jezdit pod ETCS na tratích, které jsou už tímto systémem vybaveny, pokud využívají vozidlo vybavené příslušnou palubní jednotkou a řídí je patřičně proškolený strojvedoucí. Tato skutečnost se projevila už v prvním srpnovém týdnu, kdy pod dohledem ETCS jelo celkem 4480 vlaků. Ve srovnání s prvním týdnem v červenci to představuje navýšení o 961 vlaků.

K plánovanému zavedení výhradního provozu pod dohledem jednotného evropského zabezpečovače dojde postupně během čtyř týdnů v lednu příštího roku. Celkem se bude využívat na 622 kilometrech nejvýznamnějších tratí v Česku.

Spouštění výhradního provozu ETCS:

  • Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov (od 1. 1. 2025)
  • Břeclav – Bohumín (od 8. 1. 2025)
  • Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav (od 15. 1. 2025)
  • Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová (od 22. 1. 2025)
     

Pod dohledem ETCS budou jezdit stovky vozidel, proškolit se musí více než 1000 strojvedoucích. Znalosti systému budou potřebné také u 500 dispečerů z centrálních pracovišť v Praze a Přerově a u pohotovostních výpravčích, kteří budou připraveni řídit provoz přímo ve stanicích.

Po spuštění výhradního provozu ETCS na hlavních tratích v lednu příštího roku pojede měsíčně pod dohledem evropského zabezpečovače 50 000 vlaků. Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to bude představovat 42 % všech provozních výkonů na celé síti Správy železnic.   

K ověřování správné funkce ETCS a identifikaci případných problémů se od začátku roku uskutečnilo sedm zátěžových zkoušek, během kterých se provedlo celkem 796 jízd vozidel pod dohledem evropského zabezpečovače. Ten správně zafungoval v 97,36 % jízd. To znamená, že k rozpadu spojení a následnému automatickému brzdění vlaku došlo v průměru jen u 3 ze 100 vlaků.

Poslední zkouška proběhla od 27. do 29. července v úseku Praha-Běchovice – Kolín – Pardubice. Zahrnovala celkem 160 jízd vozidel, a to se 100% dostupností ETCS. Systém tak fungoval správně ve všech případech.   

Výhradní provoz ETCS byl jako první zaveden 1. ledna loňského roku na zmodernizované trati z Olomouce do Uničova. Měsíčně po ní projede 2000 vlaků, aktuální průměrná dostupnost ETCS dosahuje 99,5 % jízd. 

Co je to ETCS?

Je to jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistí také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé.

Je to zařízení, které nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích. 

Zařízení, bez něhož se neobejde budování vysokorychlostních tratí, ale i na klasických tratích zajistí vyšší bezpečnost a zvýšení rychlosti nad 160 km/h.

Potřeba jednotné evropské železnice však není žádnou zcela novou a neznámou problematikou, nýbrž zcela přirozenou součástí vývoje železnice v Evropě, která je nutná pro její konkurenceschopnost a do budoucna i její další existenci.

Z čeho se skládá systém ETCS

Systém se skládá ze dvou základních částí – mobilní a traťové:

  • mobilní neboli palubní část je namontována na vozidla
  • traťová neboli infrastrukturní část se instaluje podél tratí

U některých variant systému  ETCS používáme pro komunikaci mezi částí traťovou a mobilní ještě bezdrátovou síť GSM-R.

Blokové schéma systému:

Zdroj: TZ Správa železnic

, ,
 Upozornění
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Nejnovější
Nejstarší Populární
Vložená zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře