Modernizace tratí v Královéhradeckém kraji může začít.
Správa železnic může pokračovat v projektové přípravě modernizace tratí na sever od Hradce Králové ještě před projednáním studie proveditelnosti rychlého spojení RS5 Praha – Wrocław. Umožnila to výjimka, kterou včera schválila Centrální komise Ministerstva dopravy.
Studie proveditelnosti rychlého spojení RS5 obsahuje kromě vysokorychlostních úseků i konvenční tratě na území Královéhradeckého kraje. A právě jich se udělená výjimka týká.
„Schválení výjimky je výsledkem mnohaletého společného úsilí Správy železnic a vedení Královéhradeckého kraje. Díky ní se nám podařilo odblokovat a posunout vpřed přípravu modernizace klíčových tratí v tomto východočeském regionu,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Konkrétně jde o modernizaci a zdvoukolejnění úseku mezi Hradcem Králové a Jaroměří, trať Jaroměř – Česká Skalice – Náchod čeká nejen elektrizace a zdvoukolejnění mezi Jaroměří a Českou Skalicí, ale také výstavba tzv. Vysokovské spojky. V úseku Náchod – Meziměstí – státní hranice dojde opět k elektrizaci a navíc ke zkapacitnění trati. Samozřejmostí bude dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení, zvýšení traťové rychlosti, modernizace železničních stanic a zavedení systému ETCS.
Správa železnic začne připravovat zadání na zpracování záměrů projektů a dokumentací pro povolení všech tří uvedených staveb. Jejich realizace se předpokládá postupně v letech 2029 až 2032. Souběžně se připravuje zřízení železniční stanice Česká Metuje s plánovanou realizací v letech 2026 a 2027, které umožní zvýšení kapacity trati a možnost zavedení dalších vlaků.
Po ukončení modernizace budou vytvořeny podmínky pro naplnění plánovaných provozních konceptů jak v oblasti dálkové, tak i regionální dopravy včetně posílení mezinárodních spojů do polské Wrocławi.
Zdroj a foto: Správa železnic