Policie ČR v měsíci červnu připravila přes 80 dopravně bezpečnostních akcí, které jsou zaměřené na kontrolu nákladní dopravy.
Kontroly nákladní, především kamionové dopravy, jsou v mnoha ohledech specifické a na tým policistů, kteří se touto problematikou zabývají, klade vysoké odborné nároky, a to jak technického tak odborného charakteru.
Během svých kontrol se policisté zaměří ve velké míře na dodržování dopravního značení B22a, které zakazuje řidiči nákladního automobilu o celkové hmotnosti 3500 kg předjíždět motorové vozidlo vlevo. Na vozovce se dvěma a více jízdními pruhy v jednom směru nesmí řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3500 kg užít k jízdě jiného než pravého jízdního pruhu. Řidič takového nákladního automobilu má dále povinnost v případě vzniku kolony jet v pravém jízdním pruhu. Důvodem kontrol těchto porušení je eliminace tvorby kolon a zvýšení bezpečnosti a plynulosti na našich silnicích.
Důležitou součástí a pomocí při kontrolách nákladní dopravy jsou technici Mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu. Ruku v ruce spolu tvoří tým s potřebným vybavením, díky kterému jsou schopni bezproblémově „operovat“ kdekoli v terénu. Takovýchto mobilních expertních jednotek má Centrum služeb pro silniční dopravu celkem 21. Za jejich přístup a profesionalistu jim patří naše poděkování.
Vedle hloubkových kontrol technického stavu nákladních vozidel se policisté zaměřují také na kontrolu dodržování sociálních předpisů. Úkolem je zjistit, zda řidiči dodržují bezpečnostní přestávky a nepřekračují dobu řízení. Právě nedodržování sociálních předpisů a s tím spojený nedostatečný odpočinek řidičů má za následky dopravní nehody mnohdy s velkým rozsahem škod či tragickými následky. Součástí těchto kontrol je i odhalování neoprávněné instalace zařízení ovlivňujících správnou funkci digitálního tachografu. Mnohdy se jedná o mravenčí práci, protože užívané nekalé praktiky jsou stále sofistikovanější a není možné přímo v terénu odhalit veškeré související komponenty. V případě podezření z neoprávněné manipulace může kontrola trvat i několik hodin a skončit například zajištěním vozidla nebo pro řidiče uložením správního trestu zákazu činnosti.
Policisté se dále zaměří na kontrolu překračování hmotnostních limitů prostřednictvím nízkorychlostního kontrolního vážení, nebo kontrol vozidel přepravujících nebezpečné látky. Kromě shora uvedeného, ve spolupráci s CSPSD provádíme také měření emisí a nyní, v nastávajícím období letních prázdnin se budeme více zaměřovat i na kontrolu omezení jízdy některých vozidel.
Za porušení zákonných povinností vztahujících se k nákladní dopravě mohou řidičům, ale také dopravcům hrozit jak na místě, tak ve správním řízení tučné pokuty a v závažnějších případech musí řidiči počítat i se zákazem řízení.
Zdroj: Policie ČR