První měsíc provozu vlaků pod dohledem ETCS splnil očekávání.
Od 1. ledna 2025 probíhá na vybraných českých železničních tratích výhradní provoz pod dohledem evropského zabezpečovacího systému ETCS. Po měsíci provozu, dvou milionech najetých kilometrech a s průměrem 1 600 vlaků denně se ukazuje, že systém ETCS funguje se spolehlivostí nad 99 procent.
Za leden 2025 bylo pod dohledem ETCS odjetých přes 30 000 vlaků a celková ujetá vzdálenost překročila 2 miliony kilometrů. Po spuštění vybraných úseků do výhradního provozu pod ETCS se denně pohybovalo v průměru 1 600 vlaků, což odpovídá měsíčnímu objemu až 50 000 vlaků. Výhradní provoz se v České republice týká více než 600 km hlavních koridorů.
U 99,1 % vlaků byl během celé jízdy zajištěn plný dohled ETCS bez jakýchkoliv výpadků, což značí, že spolehlivost provozu byla na vysoké úrovni. Pouze 0,9 % vlaků muselo být zastaveno preventivní bezpečnostní reakcí, jde o tzv. tripy. Průměrná doba znovurozjetí vlaku po tomto zastavení se zkrátila na 2 minuty a 51 vteřin a v celém provozu tedy nedocházelo k výraznějšímu zpoždění. Zastavení vlaku docházelo nejčastěji na trase u České Třebové. Jde o výše položenou trať a problémy byly navázané především na zhoršené povětrnostní podmínky, kdy svou roli hrál sníh nebo námraza. Ve spolupráci s dopravci a dodavateli technologií pracuje Správa železnic na optimalizaci systému tak, aby už příští zimu k těmto situacím nedocházelo.
První měsíc ostrého provozu ETCS tedy potvrdil, že evropský zabezpečovač je při zajišťování bezpečnosti na železnici skutečně efektivní. Zároveň ukázal na oblasti, kde je nutné pokračovat v úpravách a odstranění technických výzev. Správa železnic spolu s dopravci budou i nadále systematicky analyzovat provoz a v případě potřeby přijímat další opatření pro zajištění plynulé a bezpečné dopravy.
ETCS funguje na podobném principu jako moderní asistenční systémy v automobilech – nepřetržitě sleduje jízdu vlaku a v případě potřeby dokáže okamžitě zasáhnout. Na rozdíl od dosavadního národního zabezpečovače má přehled o celé trati před sebou a průběžně kontroluje, zda strojvedoucí dodržuje všechna omezení a návěsti. Pokud by došlo k jakémukoliv ohrožení bezpečnosti, systém automaticky převezme kontrolu nad vlakem a bezpečně jej zastaví. Díky této nejmodernější technologii je tak prakticky vyloučeno projetí návěstidla na červenou či překročení povolené rychlosti.
Zdroj a foto: Ministerstvo dopravy