Poslanecká sněmovna ve 3. čtení schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla a rovněž návrh doprovodného zákona. Oba zákony nyní míří do Senátu.
Nová právní úprava reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.
„Stávající zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla byl přijat před více než 20 lety a byl od té doby mnohokrát novelizován. Vzhledem k rozsahu změn, které přináší transponovaná směrnice, byla tato problematika zpracována ve zcela novém zákoně, který přinese moderní a efektivní rámec pro pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Ten bude lépe odpovídat aktuálním evropským standardům a zároveň zlepší ochranu občanů České republiky,“ uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura.
Návrh zahrnuje několik významných změn, které bylo potřeba provést v právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na základě novely tzv. motorové směrnice a které reagují na zkušenosti s aplikací dosavadní právní úpravy. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti – vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, resp. je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg, a také přípojná vozidla. Zákon zároveň v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky či Segwaye. Nebude tedy dopadat na elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor.
Zákon upravuje řadu výjimek z povinnosti pojištění odpovědnosti. Nově se týká v případě provozu neregistrovaných vozidel mj. uzavřených objektů a prostor i prostor, které sice ve fyzicky uzavřeny nejsou, ale jsou nepřístupné veřejnosti na základě jiných zákonů. Výjimku tak budou mít např. zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku, nepřístupném veřejnosti. Pokud ovšem vyjedou mimo něj na silnici, musí mít pojištění.
Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel na uzavřených motoristických tratích nebo trasách, při kterých řidič není povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích, přičemž bude povinností pořadatele motorsportu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení.
Nově se vymezuje provoz vozidla – tím se nyní rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se nově přenáší z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele. Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek.
Ruší se zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky a nahradí je on-line evidence pojištění. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla, nicméně pro cesty do zahraničí bude zelená karta nadále potřebná či vhodná pro zamezení komplikací. Zjednoduší se také evidenční úkony při změnách v registru silničních vozidel. Dochází rovněž ke zvýšení minimálních limitů pojistného plnění ze současných 35 mil. Kč na 50 mil. Kč.
Účinnost zákona je stanovena na druhý měsíc následující po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Např. při vyhlášení zákona ve Sbírce v lednu bude účinnost změn od 1. března. Přechod na online systém výměny dat a s tím související zrušení zelené karty pro vnitrostátní účely budou následně realizovány po uplynutí šestiměsíčního přechodného období. Informace k účinnosti změn bude MF komunikovat na základě vývoje dalšího projednání návrhu zákona.
Sněmovní tisk 517 – Vládní návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla – EU
Zdroj: Státní správa