V Královéhradeckém kraji začala největší obnova vlaků. Na tratě vyjede 40 nových jednotek za čtyři miliardy Kč.
V Královéhradeckém kraji začala největší obnova vlaků v historii regionu. České dráhy (ČD) včera v Hradci Králové představily první ze 40 nových jednotek, které během dvou let nasadí na regionální linky v kraji. Pořízení čtyř desítek moderních vlaků vyjde na čtyři miliardy korun. Novinářům to řekli zástupce kraje, ČD a společnosti Škoda Group.
České dráhy na tratích Královéhradeckého kraje letos nasadí do provozu tři dvouvozové a čtyři třívozové elektrické jednotky RegioPanter od firmy Škoda Group.
“Dnešním představením a předáním prvního RegioPanteru pro Královéhradecký kraj startujeme největší výměnu vlaků v historii regionu. Letos zde uvedeme do provozu sedm elektrických vlaků, 16 motorových jednotek a v dalším roce k nim přibydou další RegioFoxy,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Půjde o 84 jednotlivých nových vozů, které cestujícím nabídnou přes 5000 sedaček v moderních, klimatizovaných a bezbariérových vlacích s Wi-Fi nebo s možností dobíjet cestovní elektroniku.
“Před několika lety jsme stáli před rozhodnutím, jestli budeme osobní vlakovou dopravu v kraji rozvíjet, či omezovat. Rozhodli jsme se pro její rozvoj. Součástí nové smlouvy s ČD z roku 2021 je tak i dohoda na obnovu 70 procent vozového parku. Budeme mít jeden z nejmodernějších železničních vozových parků v celém Česku,“ řekl hejtman Martin Červíček (ODS).
ČD sedm letos dodaných jednotek RegioPanter nasadí na osobní spoje na tratích z Hradce do Chlumce nad Cidlinou a do Týniště nad Orlicí. Nahradí klasické soupravy s lokomotivami a osobními vozy lidově přezdívané “Honeckery” podle východoněmeckého vůdce, odkud byly vozy importované na začátku 90. let 20. století. Nové vlaky by na těchto dvou tratích měly ročně najet kolem 500.000 kilometrů.
Podle místopředsedy představenstva Škoda Group Tomáše Ignačáka příjezd sedmi nových jednotek RegioPanter do Královéhradeckého kraje představuje významnou podporu železniční dopravy v regionu. “Tyto jednotky ve dvou- i třívozové konfiguraci jsou navrženy tak, aby cestujícím poskytly vyšší komfort i bezpečnost,” uvedl Ignačák.
Součástí modernizace vozového parku je také nový typ vlaků RegioFox, které obslouží neelektrifikované tratě a nahradí motorové vozy z přelomu 60. a 70. let, a dílem také motorové jednotky Regionova. V kraji bude jezdit 33 těchto nových motorových jednotek od polského výrobce PESA.
RegioFoxy budou postupně přebírat provoz na tratích Kolín – Chlumec nad Cidlinou – Stará Paka – Trutnov, Hradec Králové – Letohrad, Choceň – Týniště nad Orlicí – Náchod – Hronov, Hradec Králové – Meziměstí – Broumov a Hradec Králové – Trutnov – Svoboda nad Úpou. Vlaky obsluhované RegioFoxy by měly v Královéhradeckém kraji ročně ujet přibližně dva miliony kilometrů.
Kraj v září 2021 s ČD uzavřel smlouvu na veřejnou vlakovou dopravu na většině území regionu. Vlaky Českých drah podle smlouvy za deset let v regionu najedou 58 milionů kilometrů, za které kraj zaplatí 9,3 miliardy korun.
Zdroj: ČTK