České pivovary loni uvařily více piva, roste vývoz i zájem o nealko

České pivovary loni uvařily více piva, roste vývoz i zájem o nealko.

České pivovary v loňském roce uvařily 20,9 milionu hektolitrů piva, což představuje meziroční nárůst o 4,2 %. Za tímto růstem stojí především vyšší vývoz do zahraničí a rostoucí popularita nealkoholických piv, která se pozitivně odrazila i v domácím prodeji. Naopak průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele pokračovala v poklesu – loni činila 126 litrů, tedy o dva litry méně než v roce předchozím. Ve srovnání s rokem 2019 je to dokonce o 16 litrů méně. Informace zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.

Podle svazu se pivovarnický průmysl po několika složitějších letech začíná pomalu zotavovat. Výrazný růst zaznamenalo nealkoholické pivo a jeho ochucené varianty, kterého se loni vyrobilo přes 1,6 milionu hektolitrů. To je nárůst o téměř 14 % oproti roku 2023 a více než poloviční zvýšení ve srovnání s předcovidovým obdobím. Nealko pivo se loni podílelo na domácím výstavu zhruba deseti procenty.

„Češi se stále více orientují na zdravější životní styl. Nealkoholické pivo se stává oblíbenou volbou například při sportu nebo při příležitostech, kdy si alkohol nemohou nebo nechtějí dopřát,“ uvedl výkonný ředitel svazu Tomáš Slunečko. Pivovary na tento trend reagují rozšiřováním sortimentu, včetně nových příchutí i pivních stylů v nealkoholické verzi.

Kromě domácího trhu rostl i vývoz. Z celkové produkce připadá 5,9 milionu hektolitrů na export, což je nejvyšší hodnota od roku 2009 a představuje více než čtvrtinu celkové výroby. Oproti předchozímu roku jde o nárůst téměř o 800 tisíc hektolitrů. Největší zájem o české pivo je nadále v zemích EU, zejména v Německu a na Slovensku. Mimo EU směřovalo 1,16 milionu hektolitrů.

Po dvou letech také vzrostl dovoz piva, a to o devět procent. I přesto si české pivo udržuje dominantní postavení – 97 % piva vypitého v Česku pocházelo z domácí produkce.

Spotřebitelské chování se dále mění – lidé stále více konzumují pivo doma. Téměř tři čtvrtiny prodejů připadly na maloobchodní prodejny, což je nejvíce v historii mimo pandemická období. Roste i obliba plechovkového balení, které nyní tvoří téměř čtvrtinu všech obalů. Klasická skleněná lahev zůstává nejběžnějším obalem, její podíl ale mírně klesl na 39 %. Pokles zaznamenaly PET lahve a sudové pivo.

Co se týče druhů piva, Češi zůstávají věrní ležáku s 11 až 12 stupni – tvořil 58,3 % celkové produkce. Výčepní piva mezi sedmi až deseti stupni poklesla na 36,9 %, ostatní druhy dlouhodobě drží podíl mezi čtyřmi a pěti procenty.

REDAKCE / Zdroj: ČTK

, ,
 Upozornění
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Nejnovější
Nejstarší Populární
Vložená zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře