Trumpista Babiš otáčí. Voliči Trumpa nechtějí a červené čepice jsou tabu.
Vyšel průzkum, že voliči Trumpa nechtějí… ZDE. Většina Čechů si myslí, že by tuzemští politici měli v podpoře amerického prezidenta Donalda Trumpa brzdit a distancovat se od něj. Tak červené čepice jsou tabu. A máme pro vás nové názory. V hnutí ANO umíme vše, co chce volič slyšet.
Zdá se, že časy se mění — a s nimi i preference voličů. Nový průzkum ukázal, že tradiční symboly „Trumpovské“ éry, jako jsou slavné červené čepice s nápisem Silné Česko už mezi některými voliči vyvolávají spíše rozpaky než nadšení. Důvod? Prý příliš polarizují. A to je, jak ví každý zkušený marketér, smrtící faktor.
Zatímco za Atlantikem se červené čepice stávají novodobým módním faux-pas, v Česku se na změny nálad voličů reaguje pružněji než kdekoliv jinde. Hnutí ANO naštěstí ví, že úspěšný politik dnes nepotřebuje pevný ideový postoj – stačí dobrý instinkt, co chce volič slyšet.
Včera daně snižujeme, dnes je zvyšujeme, zítra si to rozmyslíme.
Marketingový tým ANO už podle zákulisních informací pracuje na alternativních symbolech, které by mohly oslovit i české příznivce silného vůdce bez zbytečného připomínání amerických kontroverzí. Místo červených čepic se zvažují například modré klobouky s nápisem „Bude líp 2.0“ nebo univerzální mikiny „Podle vás“.
„Je to vlastně jednoduché,“ řekl nejmenovaný stratég hnutí. „Nám je jedno, jestli volič dnes chce méně státu nebo více státu. My mu to dáme. Řekneme, že stát bude menší, ale zároveň větší. A on bude spokojený.“
Politická elastika roku.
Flexibilita je klíč. Pokud voliči chtějí tvrdý přístup k uprchlíkům – máme ho. Pokud chtějí humanitární přístup – máme i ten. Jestli chtějí euro – nejsme proti. Pokud ho nechtějí – tak rozhodně ne. A pokud chtějí něco mezi tím? I to umíme.
„U nás je každý názor vítán – zvlášť když ho volič řekne nahlas před volbami,“ dodává s úsměvem člen volebního týmu hnutí ANO. V hnutí ANO neexistuje názor, který by nebyl náš. A pokud náhodou ještě neexistuje, rádi ho do večera vytvoříme. Včetně kampaně, písničky a plakátu.
Politická tekutost level: mistr švindlu.
„Volby nejsou o tom, co si myslíme,“ vysvětluje jeden z lidí blízkých vedení hnutí. „Jsou o tom, co si myslíte vy. My to jen hezky řekneme. A někdy i líp, než jste to mysleli.“
A tak zatímco červené čepice mizí do propadliště módních i politických dějin, v ANO se rodí nová éra – éra beztvarých slibů, univerzálních sloganů a názorové elasticity, která by i chameleona rozplakala závistí.
Na čepice se vykašleme. Teď letí čelenky s nápisem Já jsem ten, koho jste chtěli slyšet. A to je teprve začátek.
(Autor: Roman Zelinka)