Třetina žáků považuje učení zpaměti za zbytečné

Průzkum: Třetina žáků považuje učení zpaměti za zbytečné a stejné množství používá AI.

Podle nového průzkumu Národního institutu SYRI se třetina žáků základních škol domnívá, že učení nazpaměť už není potřeba. Stejný podíl školáků také využívá při přípravě do školy nástroje umělé inteligence. Výsledky šetření odhalují, že současný školský systém na tento rychlý technologický vývoj zatím nedokáže adekvátně reagovat.

Výzkumník Tomáš Lintner z institutu upozorňuje, že s nástupem generativní AI, který výrazně zesílil v letech 2022 a 2023, dochází u studentů k proměně hodnot. „Stále více žáků je přesvědčeno, že učení některých předmětů zpaměti je zbytečné,“ uvedl.

Z analýzy také vyplynulo, že nástroje umělé inteligence častěji využívají ti žáci, kteří mají horší známky v češtině a matematice a zároveň nižší reálné znalosti v těchto předmětech. Zda je však používání AI příčinou, nebo důsledkem těchto slabších výsledků, zatím vědci s jistotou říci nemohou.

„Naše data ukazují, že samotné využívání AI při přípravě do školy automaticky nevede k lepším výsledkům. Je proto nezbytné, aby se žáci naučili s těmito nástroji pracovat efektivně a eticky,“ dodal Lintner. Některé organizace už sice pořádají školení pro učitele, jak AI ve výuce využít, ale tato školení pokrývají jen zlomek škol a pedagogů.

Podle odborníků se také ukazuje, že žáci často znají možnosti a funkce AI lépe než jejich učitelé. To je důsledkem přetížení učitelů běžnými povinnostmi i nedostatku času na vlastní další vzdělávání.

Lintner uzavírá, že umělá inteligence představuje pro vzdělávací systém nejen výzvu, ale i velkou příležitost. „Když se umělá inteligence správně začlení do výuky a naučí se s ní pracovat jak žáci, tak učitelé, může to přispět ke zvýšení motivace k učení a zlepšení vzdělávacích výsledků,“ zdůraznil.

REDAKCE / Zdroj: ČTK

,
 Upozornění
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Nejnovější
Nejstarší Populární
Vložená zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře