Praha plánuje zpoplatnit parkování pro elektromobily.
Praha plánuje od 1. září zavést nové podmínky pro parkování elektromobilů. Zatímco nyní mohou majitelé těchto vozidel parkovat v zónách placeného stání zdarma, nově by za tuto výhodu měli platit – byť s výraznou slevou. Opatření dnes doporučil městské radě dopravní výbor zastupitelstva.
Podle schváleného návrhu koalice Spolu budou majitelé elektromobilů nově platit polovinu běžného parkovného, a to jak při krátkodobém parkování, tak i za rezidenční stání. Kromě toho získají obyvatelé hlavního města možnost pořídit si roční celopražské parkování za 24.000 korun. Tato výhoda bude dostupná i firmám se sídlem v Praze.
Původní plán počítal se zrušením bezplatného parkování už od ledna 2024, ale kvůli neshodám na novém systému zvýhodnění nízkoemisních vozidel došlo ke dvěma prodloužením. Aktuálně platné podmínky vyprší 30. června a pokud radní návrh potvrdí, přechod na nový režim nastane od 29. srpna.
„Slevou 50 procent dáváme najevo podporu ekologické dopravy, ale zároveň bereme ohled na potřeby městských částí a jejich obyvatel,“ uvedl předseda výboru Martin Sedeke (ODS), který návrh předložil.
Alternativní návrh předložil i náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), který chtěl umožnit všem – nejen Pražanům – zaplatit si roční parkování za 25.000 korun, avšak pouze ve smíšených a návštěvnických zónách, s výjimkou Prahy 1 a 2. Elektromobily i emisní vozy by podle jeho modelu měly možnost zaplatit si širší parkovací práva, avšak za dvojnásobnou cenu. Tento návrh ale výbor nepodpořil.
Hřib zároveň varoval před možnými právními problémy nového systému, který zvýhodňuje pouze obyvatele metropole. Podle něj může hrozit, že opatření narazí u ministerstva a bude pozastaveno. Ředitel dopravního odboru magistrátu Libor Šíma označil riziko za reálné a upozornil, že by mohlo dojít i k pozastavení celého parkovacího systému.
Změna podmínek pro elektromobily je součástí širší reformy parkovací politiky v Praze. Město zvažuje také zavedení parkovacích karet pro návštěvníky, diferenciaci rezidenčních poplatků podle velikosti zóny nebo zavedení zvláštních oprávnění pro zásobování či pečovatele. Koalice se ale dosud nedohodla na výši nového parkovného, což brzdí celkovou reformu. Stejná nejistota panuje i u návrhů na zdražení MHD a zpoplatnění vjezdu do centra.
Zastupitelé zároveň doporučili radě zpracovat analýzu k zavedení nízkoemisní zóny, kterou by město mělo podle plánů zavést nejpozději do konce roku 2029 s ohledem na očekávané zpřísnění emisních limitů.
REDAKCE / Zdroj: ČTK