Výsledky kontrol pohonných hmot v prvním pololetí, Nafta zdraží, Sněmovna schválila zvýšení spotřební daně, Průměrná cena benzinu v Česku dosáhla nového maxima, Spotřební daň z nafty a benzinu se na léto sníží o 1,50 Kč na litr
Senát schválil vládní balíček proti rostoucím cenám pohonných hmot. Jeho součástí je především zrušení silniční daně u osobních automobilů, autobusů a nákladních aut do 12 tun a zrušení povinného přimíchávání biosložky do paliv. Vláda tímto krokem reaguje na vysoké ceny pohonných hmot. Součástí vládního balíčku jsou i daňová opatření na podporu elektromobility.

„U silniční daně odhadujeme rozpočtový dopad na zhruba 4,2 mld. Kč ročně, které zůstanou v kapsách zejména malých a středních podnikatelů. Zrušení povinnosti přimíchávat biosložku do nafty pak povede k jejímu zlevnění 1,5-2 Kč na litr. Vedle toho jsme dopravcům prominuli zálohy na silniční dani na celý rok a umožnili odložit platby DPH až do konce října, což jim výrazně pomůže s jejich cash-flow,“ řekl ministr financí Zbyněk Stanjura.

Balíček kromě zrušení silniční daně v kategorii pod 12 tun řeší také nákladní vozidla a přívěsy nad 12 tun, u nichž sazby silniční daně přiblíží evropským minimům daným směrnicí o Eurovinětě. Konkrétní příklady úspor v případě zrušení silniční daně uvádíme níže.

Díky odstranění povinnosti přimíchávat biopaliva do pohonných hmot bude možné využít i jinou, cenově i nákladově výhodnější metodu, jak plnit emisní cíle dle evropských předpisů. Doposud měl dodavatel velmi omezené možnosti jak dosáhnout minimálního podílu biopaliv v pohonných hmotách, a to konkrétně 6 % biosložky v naftě a 4,1 % biosložky v benzinu. Cena biosložky je přitom vyšší než cena samotných paliv, proto by odstranění povinnosti jejího přimíchávání mělo vést ke snížení konečné ceny jak pro motoristy, tak pro celý podnikatelský sektor.

Ministerstvo financí v rámci balíčku přichází také s podporou nízkoemisních vozidel (elektromobilů, hybridních vozidel, vozidel na zemní plyn) v rámci novely zákona o daních z příjmu. V případě využívání služebního nízkoemisního vozidla zaměstnancem nejenom pro pracovní, ale i pro soukromé účely, dojde ke snížení výše příjmu zaměstnance, který se odvíjí od vstupní ceny využívaného vozidla (dnes 1 % vstupní ceny za každý kalendářní měsíc). Nově bude u jinak dražších nízkoemisních vozidel zaměstnanec danit příjem pouze ve výši 0,5 % vstupní ceny. Pro zaměstnance tak bude výhodnější nízkoemisní vozidlo více využívat i pro soukromé účely.

Současně dojde v rámci novely zákona o daních z příjmů ke zkrácení doby odpisování dobíjecích stanic pro elektromobily z 10 na 5 let (wallboxů i samostatně stojících dobíjecích stanic). Bude tak možné rychleji uplatňovat náklady na pořízení elektrodobíječek jako daňový výdaj. 

Úspory v případě zrušení silniční daně:

Roční sazba daně se určuje podle údajů uvedených v technickém průkazu vozidla. V souvislosti s datem registrace vozidla se roční sazba daně může snížit o 48 %, 40 %, či 25 %. Výše snížení se odvíjí od stáří vozidla, resp. data první registrace vozidla a platí vždy po dobu 36 kalendářních měsíců:

  • snížení o 48 %  – stáří do 3 let od první registrace
  • snížení o 40 % – stáří 4 až 6 let 
  • snížení o 25 % – stáří 7 až 9 let.

Zdroj: Státní správa

, ,
 Upozornění
Upozornit na
guest
0 Komentářů
Vložená zpětná vazba
Zobrazit všechny komentáře