zima silnice auta povinna vybava

Paragraf 40a  upravuje povinnou výbavu vozidla v zimním období. Pojďme si připomenout notoricky známá pravidla pro motoristy a nejen pro ně. 

Zimní pneumatiky a povinná zimní výbava

Riziko vzniku dopravní nehody je v zimním období a ve zhoršených povětrnostních podmínkách několikanásobně vyšší než ve zbylé části roku. Jízda na letních pneumatikách může za zhoršených klimatických podmínek výrazně ovlivnit jízdní vlastnosti vozidla a přispět ke vzniku dopravní nehody v období, kdy dochází k teplotním změnám vozovky a zhoršené sjízdnosti komunikací. Pneumatiky odpovídající danému ročnímu období a jejich funkčnost jsou proto jedním ze základů bezpečné jízdy a správného chování vozidla při náhlém brždění. Výše uvedená právní norma proto uvádí, že v období od 1. listopadu do 31. března musí být vozidla vybavena zimními pneumatikami, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Pokud je navíc na silnici umístěna svislá dopravní značka „Zimní výbava“, povinnost mít zimní pneumatiky platí vždy bez ohledu na stav povrchu vozovky. 

Viditelnost

Zvýšené opatrnosti by vzhledem k častější snížené viditelnosti v nadcházejícím čase měli dbát i chodci. Doba slunečního svitu a denního světla se v podzimním období výrazně zkracuje. Zejména chodci a cyklisté jsou v ranních hodinách či v podvečerním stmívání pro motoristy hůře viditelní. Dlouhodobě je konec roku nejrizikovějším obdobím ve vztahu k počtu nehod s účastí chodce, kdy svou zásadní roli hraje právě jejich viditelnost či spíše neviditelnost v silničním provozu.

V roce 2019 byl v měsíci  listopadu zaznamenán největší počet nehod s účastí chodce (389 dopravních nehod, při kterých bylo usmrceno 12 chodců). Prosinec 2019 (s 350 dopravními nehodami s účastí chodce, při kterých bylo 11 usmrcených osob) byl pak z pohledu chodců druhým nejtragičtějším měsícem. V případě fatálních dopravních nehod s účastí chodce převažují právě ty, ke kterým došlo za snížené viditelnosti. Svým zviditelněním dává chodec řidiči výrazně větší možnost včas a bezpečně reagovat na jeho pohyb ve vozovce. Pěší účastník provozu tak chrání především své zdraví a život.

Je prokázáno, že pohybuje-li se na pozemní komunikaci chodec v tmavém oblečení, je pro řidiče přijíždějícího vozidla viditelný na pouhých 18 metrů, v bílém oblečení je viditelný již na 55 metrů a je-li jeho oděv doplněn reflexním označením, vidí jej řidič na 200 metrů, což je dostatečná vzdálenost pro bezpečné manévrování řidiče. Zmiňovaný zákon o silničním provozu navíc ukládá chodcům pohybujícím se mimo obec povinnosti. K viditelnosti norma v § 53 přímo uvádí: „Pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.“ 

Zdroj: Policie Č4, plk. Mgr. Zuzana Pidrmanová – vedoucí oddělení prevence

Mohlo by Vás zajímat
Novinky na Zprávy ČR

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *